Dobrý den, chci se zeptat jsem synovi soudem ustanoveným opatrovníkem do roku 2022. To znamená, že tím rokem opatrovnictví vyprší a budeme podstupovat celý proces znovu, případně jak dlouho dopředu pčed vypršením mám žádat? děkuji

07.07.2021 12:42: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den paní Jitko
Těší nás Vaše důvěra, s níž se na nás obracíte. Ptáte se na opatrovnictví a jeho prodloužení.
Podle aktuální legislativy není pověření opatrovníkem trvalé. Je to proto, že během života se různé okolnosti apod. mohou měnit jak na straně opatrovance (Vašeho syna), tak na straně opatrovníka (Vás).
Znamená to, že celý proces budete muset absolvovat znovu. Některým soudům stačí doložení skutečností či důvodů, které vedly k původnímu ustanovení opatrovníka (stav, schopnosti a potřeby opatrovance se nezměnily, trvají). Jiné soudy mohou vyžadovat čerstvou lékařskou aj. dokumentaci, na jejímž základě pak rozhodnou. Mohou také předvolat svědky k ověření rozhodných skutečností.
Vzhledem k přetíženosti soudů doporučuji zažádat soud o prodloužení opatrovnictví nejméně měsíc před koncem stávajícího pověření opatrovníkem. Nejlepší bude se zeptat na příslušném soudu.
Přeji Vám ve dobré, s pozdravem
Libor Novosád
za tým i-poradny