Dobrý den,
je mi přes 20 let a trpím depresemi, úzkostí a potencionálně i ADHD. První příznaky jsem začala vidět od 12ti let a konečně jsem se dokopala k tomu, že bych si ráda našla pomoc. Chtěla bych se nechat nejdříve u nějakého psychiatra diagnostikovat a nasadit léky a pak si najít i psychologa na terapii. Jenže vůbec se nemohu vyznat v tom, jak si psychiatra správně vybrat, kteří jsou placeni pojišťovnou atd.
Nemáte nějaké doporučení na výborného psychiatra v Brně? A také jak bych měla postupovat při objednání? A nakonec co mě na takové první návštěvě čeká?
Předem moc děkuji za odpověď.

15.07.2021 14:33: SPONDEA, o.p.s.
Dobrý den,
především chci ocenit, že jste se „dokopala“ a začala uvažovat o nějaké formě spolupráce s odborníkem. Věřím a doufám, že se Vám to vyplatí a přinese úlevu.
K Vašim dotazům: kontakty na psychiatry spolupracující s různými pojišťovnami naleznete zde: https://nrpzs.uzis.cz/?pg=vyhledavani-poskytovatele--pro-verejnost#. Je potřeba se podívat na webové stránky nebo informovat, zda Vámi vybraný psychiatr spolupracuje konkrétně s Vaší zdravotní pojišťovnou. Případně Vám seznam poskytnou na infolince Vaší pojišťovny. Někdo také hledá například na stránkách www.znamylekar.cz nebo www.najdipomoc.cz, kde ale narazíte i na lékaře, kteří pracují za přímou úhradu. Doporučení na konkrétního odborníka pro Vás bohužel nemám, a to i z toho důvodu, že každému „sedne“ někdo jiný. Vždy máte případně právo lékaře změnit. Chci Vás taky upozornit na aktuální dlouhé objednací doby (aktuálně hrubým odhadem cca půl roku i déle) a podpořit Vás, ať se jimi nenecháte odradit.
Pokud byste potřebovala akutní ošetření nebo nastavení krátkodobé medikace, je tu krizové centrum pod psychiatrickou nemocnicí v Brně - Bohunicích (https://www.fnbrno.cz/krizove-centrum-poskytuje-sluzby-non-stop/t6059). Psychologa si můžete hledat paralelně, popřípadě k němu začít docházet dřív, není třeba čekat na termín návštěvy psychiatra.
Při objednání postupujte tak, že vybranému člověku zavoláte. Doptejte se na to, zda potřebuje žádanku od praktického lékaře, nebo zda se můžete objednat bez ní. Pravděpodobně se Vás také zeptá na Vaše potíže. Ujistěte se, že víte, kdy a kam máte dorazit a zeptejte se na to, co dále potřebujete vědět (třeba právě to, jak probíhá první návštěva). Obecně můžete čekat rozhovor o Vašich potížích a anamnéze (rodinné a sociální zázemí, jiné zdravotní potíže, historie problému, jak jste doposud řešila atd.) a případné předepsání medikace či další doporučení. Někoho uklidní, když si dopředu na papír připraví „tahák“, o čem chce mluvit - co chce, aby lékař věděl, na co nezapomenout, co mu přijde důležité. Chci Vás podpořit v otevřenosti směrem k lékaři, jenom tak Vám může efektivně nastavit léčbu.
Držím palce.
Michaela Kadlecová
psycholog, SPONDEA, z.ú.