Dobrý den, mám problém,který mě velmi trápí. Vnučka - jedináček 7 let mi od útlého věku dává přednost před celým světem, už jako miminko se uklidnila, když jsem ji držela v náručí já,mé dceři i zeťovi je líto,že doma,v restauraci,v kině, ... si sedá vedle mě,na spol. dovolené chce spát se mnou,od mala např.při strachu,pádu z průlezky,nemoci,a podobných příhodách místo toho aby volala své rodiče,volá babičko! Mladí na mě žárlí, mi je to nepříjemné,zkoušela jsem omezit s ní styky, domluvu...nepomáhá nic a dcera se tím velice trápí, co udělala špatně. Děti při strachu, nepohodě - vždy volají mámu proč má vnučka volá mě? Opravdu se s tím trápím, dcery je mi líto a nevím, jak situaci řešit. Okolí se nad tím pozastavuje, jako by má dcera byla špatná matka. Ještě podotknu,vnučka mi denně telefonuje a to i ve dny, které se vidíme. Když byla menší nechtěla doma jíst a rodiče vydírala, že jíst bude pouze u babičky.Její chování je nepřirozené, jak z toho ven? Ke svým rodičům se nechová moc pěkně, používá i neslušné výrazy. Pokud ji já něco nedovolím, nebo ji nevyhovím, tituluje mě sprostými výrazy, později se omluví a dále chce být jen se mnou. Rodiče se ji věnují, starají se o ni dobře. Jen jsou z celé situace nešťastní.

25.07.2020 07:27: Burdová Bártková Markéta, Mgr.
Dobrý den Marie,
děkuji Vám za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Píšete o své 7leté vnučce, kdy Vás a Vaši dceru (i zetě) trápí její preference Vás coby babičky, a ne svých rodičů. Zdá se, že již od narození si vnučka vybrala právě Vás za osobu, u které se cítí nejbezpečněji.
Někdy to tak je, že si vnoučata vyberou své prarodiče a mají s nimi bližší a důvěrnější kontakt než s kýmkoliv jiným, cítí se s nimi báječně, čerpají z tohoto vztahu spoustu lásky a do života jim to dle mého názoru nijak neublíží, spíše naopak. Je pro dítě velmi důležité mít takovýto vztah s osobou, která pro něj znamená oporu, bezpečí, pevný a stabilní bod v životě, na který se může spolehnout.... Pro zdravý duševní vývoj dítěte je to vlastně v pořádku, bude z tohoto vztahu pravděpodobně čerpat celý život.
Nejistotu však vnímám v dospělých, kteří jsou tímto zaskočeni a mohou se snažit vztah v „dobré víře“ přerušovat, jelikož je spíše obvyklé, že „více mají být milováni rodiče“. Není však v předchozí větě jakýsi rozpor? Můžeme někomu nařídit, koho má milovat více? Vnučka jistě své rodiče miluje, s babičkou je to však výlučný vztah, pro ni jinak důležitý a snažila bych se jej zachovat jak jen to půjde. S láskou bych jí poskytovala to nejlepší ze sebe, co potřebuje ona pro sebe. Někdy (mnohdy) nás děti učí a ví lépe než my dospělí, co je v životě potřeba, a kolikrát nám to docela zamotá hlavu. Ale to nevadí. Nechme to na sebe působit a ideální řešení se bez většího snažení dostaví samo. Dříve nebo později se dozvíte, co to pro Vás i její rodiče mělo přinést. Od rodičů čerpá a přijímá zase jiné potřeby, a dohromady to tvoří ideální stav.
Ještě mě napadá, že pokud byste se chtěla tímto tématem probrat podrobněji třeba i v literatuře, zkuste si vyhledat knihy od Berta Hellingera, který se věnuje rodinným konstelacím a toto téma tam jistě najdete.
Paní Marie, pokud by Vás skutečnost, že Vás vnučka možná miluje více než své rodiče, i nadále trápila a znejisťovala, můžete vyhledat osobní kontakt s psychologem či psychoterapeutem na webových stránkách, který Vám může pomoci situaci snadněji přijmout a věnovat se Vám delší čas. Přeci jen možnosti internetové poradny jsou v tomto omezené. Totéž platí pro Vaši dceru nebo zetě.
Přeji Vám, paní Marie, abyste Vy i Vaše děti, nesli tuto zkušenost s lehkostí a důvěrou v život sám, a aby se Vám dařilo tak, jak si přejete.
S pozdravem Markéta Burdová Bártková