Dobrý den, mám dotaz na "věcné břemeno chůze a jízdy" přes můj pozemek. Toto břemeno trvá zhruba 40 let, ale nikdy nebylo využito (druhá osoba má přístup z jiné strany). Můj a její pozemek v současné době dělí cizí parcela bez věcného břemene, přes kterou by stejně neměla přístup. Zaniká tím pádem věcné břemeno na mém pozemku? Popř. jaké mám možnosti na zrušení tohoto věcného břemene? Děkuji Tomáš.

10.03.2010 14:43: Občanská poradna Komunitního centra Krok, Praha 4
Dobrý den,
na Vaši otázku týkající se zániku věcného břemene mohu uvést následující. Způsoby zániku jsou vyjmenovány v Občanském zákoníku v § 151n až § 151p.
Stručně lze říci, že věcná břemena mohou zaniknout písemnou dohodou, ze zákona, rozhodnutím oprávněného orgánusplynutím, uplynutím doby a promlčením.
Pokud je situace taková, jak popisujete, tedy, že zřízené věcné břemeno není 40 let využíváno a mezi vašimi pozemky je pozemek bez věcného břemeno, půjde s nějvětší pravděpodobností o zánik promlčením. Promlčení nastává 10 let poté, co bylo právo z věcného břemene uplatněno naposled. V tomto případě je třeba obrátit se na soud s návrhem na výmaz věcného břemene z listu vlastnictví v katastru nemovitostí. S rozhodnutím soudu se následně obrátíte s žádostí na výmaz na katastr nemovitostí.
Samozřejmě, pokud o věcném břemeni byla zřízena smlouva, můžete uzavřít smlouvu o zániku věcného břemene. A násleně se opět obrátit se žádostí na výmaz na katastr nemovitostí.
S pozdravem Občanská poradna Proxima Sociale, o.s.