Dobrý den, již několik let trpím mentální anorexií, jsem plnoletý (otec od rodiny). Léčím se téměř rok, z toho osm měsíců jsem na neschopence. Mezi tím jsem byl již několikrát hospitalizován pro chudokrevnost a absolvoval měsíc v psychiatrické léčebně, kde jsem ukončil léčbu na revers. Můj zdravotní stav se stále nelepší. Poslední dobou mi moje psychiatrička "vyhrožuje" omezením svéprávnosti a odebrání ŘP. Může tak moje psychiatrička učinit? Děkuji za odpověď. |

11.01.2021 10:17: Šosová Marta JUDr. |
Dobrý den, pane Tomáši, děkujeme za Váš dotaz, který se týká omezení svéprávnosti. Zcela teoreticky může Vaše psychiatrička návrh k soudu na omezení svéprávnosti podat.Prakticky to může udělat každý, kdo osvědčí nějaký právní zájem. U ošetřujícího lékaře se předpokládá, že to udělat může. Pokud by se to stalo, tak máte možnost se k celé věci vyjadřovat, dostanete ustanoveného bezplatného advokáta, který Vám v řízení bude pomáhat. Soud by se určitě doptával i Vašich blízkých a zejména by nařídil provedení znaleckého posudku ohledně zdravotního stavu. I v případě, že by byl vydán rozsudek o omezení svéprávnosti, měl byste právo se proti němu odvolat. Ještě poznamenávám, že podle občanského zákoníku (z.č. 89/2012 Sb.) je možné přistoupit k omezení svéprávnosti člověka vždy jen v zájmu člověka, jehož se to týká, po jeho zhlédnutí a s plným uznáváním jeho práv a jeho osobní jedinečnosti. Přitom musí být důkladně vzaty v úvahu rozsah i stupeň neschopnosti člověka postarat se o vlastní záležitosti. Omezit svéprávnost člověka lze jen tehdy, hrozila-li by mu jinak závažná újma a nepostačí-li vzhledem k jeho zájmům mírnější a méně omezující opatření. Omezení může být nejdéle na tři roky. (§ 55 a následující zákona) Přeji Vám, aby se Vám podařilo tuto situaci zvládnout a také abyste se uzdravil. JUDr. Marta Šosová |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .