Dobrý den, mám syna s Downovým syndromem s těžkou mantální retardací.21 let kterému jsem opatrovníkem. Mám vůbec nárok na příspěvek na auto /zvláštní pomůcku/? Jednou už jsem žádala a byl mi zamítmut? Jak se dokládá stupěň retardace? V minulé žádosti bez jakéhokoliv dokládání byl příspěvek rovnou zamítnutý. Syn ještě chodí do školy. Pohybové postižení nemá. má průkazku ZTP a IV-tý stupeň závislosti. Děkuji za odpověď

02.07.2020 13:31: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den,
Děkujeme za důvěru, s níž se na nás obracíte.
K Vašemu dotazu - Mezi osoby, které mohou mít nárok na příspěvek na zvláštní pomůcku včetně automobilu, patří i osoby s mentálním postižením. Příspěvek však není nárokový, zaleží na posouzení stavu Vašeho syna. Vy jako jeho opatrovník si tedy můžete dle zákona č. 329/2011 sb. zažádat o příspěvek na pořízení automobilu. Výše příspěvku činí max. 200 tisíc Kč (což dostane málokdo) na dobu 7 let (původně to bylo na 10 let). O příspěvek můžete požádat na Úřadu práce – na odd. dávek pro osoby s postižením a seniory. Následně budete vyzváni, abyste se dostavili k posudkovému lékaři OSSZ/MSSZ k tzv. zjišťovacímu vyšetření Vašeho syna. Posudkový lékař si předtím vyžádá od synova praktického lékaře souhrnný popis synova stavu. Je tedy nutné, aby jeho prakt. lékař měl k dispozici všechny aktuální zprávy od specialistů, kteří mají Vašeho syna v péči. Tyto zprávy doporučuji si okopírovat a vzít je sebou k zjišťovacímu vyšetření.
Také je dobré, když žádost důkladně a podrobně zdůvodníte.
Může se stát, že vás oba ke zjišťovacímu vyšetření nepozvou, a posudkový lékař rozhodne jen na základě dokumentace, kterou si vyžádá.
Pokud Vám bude příspěvek přiznán, můžete následně požádat FÚ o vrácení DPH, což se zejména týká aut (nových, nebo dovezených ze zahraničí), která jsou poprvé uváděna do provozu v ČR.
Předpokládám, že příspěvek na mobilitu550,-Kč měsíčně pobíráte – tam má nárok každý držitel průkazu ZTP a ZTP/P.
Doufáme, že Vám rada pomohla a přejeme hodně štěstí.
Libor Novosád